RHODESIANKOIRA LUKA

>Match Show
>Retkeily

Retkeily

Lapissa tulee käytyä joka kesä muutaman viikon ajelulla, täytyyhän sitä päästä vähän tuulettumaan kaupungin pölyistä. Lyhyempiä yhden tai kahden yön retkiä tulee tehtyä täällä etelämmässäkin.

Kesäkuu 2013 UKK-puisto

Saarisesällä järjestettiin viikonlopun mittaiset agility-kisat, joten Luka joutui / pääsi pitkästä aikaa rinkkaretkelle Teemun kanssa. Rouvat jäivät siksi aikaa hotellin huomaan.

Luka jaksoi urheasti kulkea 50 kilometrin matkan ja viettää kolme yötä maastossa, onneksi sää oli koko ajan hyvä. Eläinlääkäri oli kieltänyt vanhalta herralta jo repun kantamisen, joten ruokavarasto kulki Teemun rinkassa.

Retki oli tavallaan Lukan 10-vuotisvaellus, olihan tämä ensimmäistä kertaa UKK-puiston maisemissa jo vuonna 2003, silloin vasta 17-viikkoisena.

retki12 (47K)

retki13 (26K)

retki15 (24K)

--------------------

24.7.2010 kesäretki alkoi TOKOn SM-joukkuekisan jälkeen, Noppa oli osallistumassa ATD-joukkueessa. Viikon lomareissun aikana ehdittiin olla muutama yö hotelleissa ja siinä välillä oli tällä kertaa varattuna erämökki Kuusamosta lammen rannalta.

Reissun aikana ukkosti rajusti, satoi kaatamalla, sekä oli armoton helle! Siispä kaikkea mahdollista mahtui lomaan, tosin tällä kertaa poro-ongelmilta vältyttiin. Reissun aikana koirat saivat pääasiassa olla vapaina, juoksunarut oli hankittu hetkille, jolloin ei oltu yhtä aikaa näkösällä.

Luka sai paistatella päivää ja kävi se hiukan lutraamassakin. Nopan kanssa spurttailivat ensimmäisenä päivänä ja sen jälkeen Luka keskittyi loikoiluun. Noppa pieni oli aivan puhki loman jälkeen, se kun nautti vapaasta elämästään täysin rinnoin! Joka päivä mulattiin vedessä ja kävihän se rohkaistuna uimassakin, sen jälkeen toki asiaankuuluva varpukuivaus pyörimällä mättäissä :)

Noppa olisi syönyt kalaa ämpäristäkin, mutta palvelusväki halusi kypsentää sen nuotiolla ennen syöntiä. Lukalle kelpasi vain ruodittu liha, Noppa söi kalat kokonaisina. Lomakuvat löytyvät (pdf) TÄÄLLÄ

retki12 (47K) retki13 (26K) retki14 (24K) retki15 (24K)

--------------------

2009 kesällä käytiin Lukan ja Nopan kanssa taas Tuntsalla, tällä kertaa tosin ei aivan yhtä ylhäällä kuin viimeksi. Vietimme muutaman yön sähköillä varustetussa "huvilassa" ja Teemukin pääsi kunnolla kalaan. Kiivettiinpä sitä sateisena päivänä vähän tunturiakin. Loppulomalla käytiin pyörähtämässä kylpylässä rentouttamassa lihaksia ;) ja viimeinen päivä ajeltiin rauhassa pitempää reittiä kotiin. Kuvia Lappireissulta TÄÄLLÄ

2008 Luka oli Teemun ja Karin mukana viikon kalareissulla Muotkatuntureilla Inarissa. Kaupunkilaiskoira pärjäsi hyvin myös "miesporukassa". Autolle pääsy taisi silti olla Lukan mielestä retken kohokohta. Rovaniemen mökillä melkein tarvittiin hihnaa tämän saamiseksi ulos autosta. Luuli kai taas joutuvansa korpeen, vaikka pääsikin saunalle lekottelemaan...
Luka ja Kari Muotkalla 2008
Luka Hallatorpan rantasaunalla 2008

--------------------

2007 päätimme lähteä viikon mökkikierrokselle Lappiin. Ensimmäiset pari yötä vietimme Tuntsan erämaassa ja seuraavat muutaman yön Sodankylän liepeillä. Paljon kuvia galleriassa

15.7.2005 lähdimme kahdeksi viikoksi taas Lappiin. Menomatkalla vierailimme Keskisen kyläkaupalla. Siellä vierähtikin muutama tunti, Luka sai odotella mukavassa häkissä lämpimänä kesäpäivänä. Retken aikana vaelsimme kuuden päivän matkan Muotkatuntureilla. Tälle reissulle Lukakin sai kantamuksen selkäänsä, noin neljän kilon verran omia ruokiaan ja muita tavaroita. Ensimmäisenä päivänä aurinko helotti täydeltä taivaalta, muut päivät olivatkin kylmempiä, parhaimmillaan sellaiset seitsemisen astetta kovalla tuulella höystettynä. Päivisin ei koiraakaan tarvinnut suojata kuin hyttysmyrkyllä, mutta iltaisin se täytyi peitellä nuotiopaikalla. Vaellus sujui ilman kummempia haavereita ja välikohtauksia, vain yksi poro eksyi näköpiiriin. Takaisin tullessa vierailimme matkan varrella asuneita sukulaisia. Galleriasta löytyy iso kasa kuvia reissusta.

retki8 (25K) retki9 (35K) retki10 (32K) retki11 (28K)

--------------------

Vuoden 2005 ensimmäinen telttaretki tehtiin 14.-15.6. Nuuksion kansallispuistoon. Ja taas grillauksen kera, iltapalaksi possuvartaita ja aamupalaksi lettuja :) Illalla ei enää ollut muita kävelijöitä, joten koira sai olla vapaana ja väistellä hyttysiä mielensä mukaan. Aamulla se laitettiin pitkällä remmillä kiinni puuhun ja vetovaljaisiinsa, etteivät muut retkeilijät pelästy iloisesti tervehtivää koiraa. Aamulla saimmekin nuotioseuraa useammasta porukasta. Lukan käytökseen olin enemmän kuin tyytyväinen, se antoi ihmisten syödä rauhassa ja oli mallikkaasti pikkutytön kanssa, joka kovasti yritti opettaa sille sirkustemppuja. Lukan aamupala koostui makkaroista, mitä muut retkeilijät sille jättivät. Myös tuon pikkutytön antamat nakit tuntuivat olevan suurta herkkua :) Sain tosiaan keväällä hankittua Lukalle vetovaljaat ja joustavan vetohihnan. Settiin kuului myös pehmustettu vyö minulle, saa nähdä koska päästään koiran kanssa kunnolla juoksemaan. Tuo vetäminen kun on vielä opettelun alla. Nämä varusteet olivat enemmän kuin paikallaan, koiraa kun ei Kansallispuistossa irti voi pitää. Kiinnitin hihnan rinkan vyöhön ja koirasta oli hurja vetoapu.

retki6 (33K) retki7 (33K)

Kesästä 2005 eteenpäin on käytössämme myös matkailuauto. Lukan lempipaikka autossa olisi apukuskin jalkatila, sieltä on hyvät näkymät eteenpäin. Ison koiran on kuitenkin pysyttävä poissa tuulilasin edestä, joten Luka matkustaa penkkien takana, sieltä näkee melkein yhtä hyvin. Mersulla on jo käyty katsastamassa ainakin Porvoo ja Hanko.

retki5 (21K)

--------------------

Seitsemisen reissu innoitti ostamaan uuden tilavamman teltan vanhan kupolin tilalle. Koirakaan ei enää mahtunut vanhaan telttaan ja sateisena aamuna ei ollut mukavaa herätä siihen, että vettä tippuu naamalle. Tilalle hankittiin kunnollinen absidi-teltta, joka on levitettynä tuplasti isompi kuin vanha. Lisäksi se on pakattuna pienempään tilaan menevä ja himpun verran kevyempikin. Kävimme Nuuksion kansallispuistossa sitä kokeilemassa yhden yön retkellä. Tuolla reissulla herkuteltiinkin lihavartaiden kanssa, kun kävelymatkaa kertyi vähäiset viitisen kilometriä edestakaisin. Koira mahtui hyvin kainaloon, absidissa rinkat säilyivät kuivina eivätkä olleet tiellä ja mikä parasta, teltassa oli tilavaa ja kuivaa nukkua.

Kesällä 2004 kävimme retkeilemässä viikonlopun yli Seitsemisen kansallispuistossa. Hyttysiä oli valtavasti, varsinkin edelliseen kesään verrattuna, kun niitä ei juuri ollut. Reittimme kulki vetisten alueiden ja vanhan metsäalueen kautta. Sää ei kummemmin suosinut, sillä viimeisenä yönä ja päivänä satoi kuuroittain vettä.

retki3 (51K) retki4 (29K)

--------------------

Lukan ollessa 17 viikon ikäinen, kävimme Lapinreissulla kolmen päivän "vaelluksella" Raja-Joosepissa, aivan Venäjän rajan tuntumassa. Tuolloin ei digikamera vielä ollut käytössä, joten kovin kummoista dokumenttia ei sieltä saatu. Tällä reissulla, joka yhteensä kesti pari viikkoa, pikku-Luka oppi kävelemään puuportaita ja pitkospuita, juomaan puroista ja järvistä, ylittämään pieniä vesistöjä ja soita omin avuin, sekä olemaan yön sisäsiisti teltassa :)

retki1 (29K) retki2 (20K)